Tajný recept na instagramovou slávu?

Promítání dokumentární filmu s názvem Follow me.

Instagram. Sociální síť, na které má dnes svůj účet kdekdo. Od dětí v raném věku až po starší generaci, které Instagram aktivně založily (většinou) jejich děti. Každý si zde přijde na své. Móda, cestování, tvoření, architektura, recepty, ale i všední dny slavných influencerů. Tedy těch, které sledují přes desítky tisíc lidí a kteří mají vliv na naše životy.

A právě o počtu sledujících a fungování Instagramu byl dokumentární film s názvem Follow me, kterého jsme se my, žáci 3. A a 3. C, zúčastnili v rámci festivalu Jeden svět na školách ve středu               6. 3. 2019 v kině Lucerna. Jedná se o vzdělávací program organizace Člověk v tísni věnující se lidským právům a mediálnímu vzdělávání.

Dokument vznikl v Holandsku a jeho autor navštívil postupně Amsterdam, New York a Moskvu. Odhalil, že Instagram je jedna velká lež. Lidé si kupují své sledující za peníze, aby získali větší slávu a zviditelnili se. Instagram změnil nedávno svůj algoritmus, a tak se nám zobrazují především ty příspěvky, které už mají hodně lajků a komentářů. Ti uživatelé, kteří vlastní pouze stovky sledujících, nemají šanci uspět. Jejich příspěvky jako by neexistovaly.

Už ale také vznikají společnosti, které mají kontrolu nad černým trhem s takzvanými followery (sledujícími) a redukují tyto profily. Bohužel doposud není žádná možnost, jak chytit ty, kteří followery prodávají. Konkrétně v již zmiňovaném Amsterdamu se tímto způsobem živí například čtrnáctiletý mladík. V České republice trh se sledujícími není zdaleka tak vyvinutý jako v zahraničí, kde si známé osobnosti kupují klidně miliony padělaných účtů.

Po projekci následovala beseda, během níž jsme měli možnost položit své dotazy Anně Zemanové, která se specializuje na infuencery a Instagram v České republice.

Od svých spolužáků jsem slyšela opravdu různorodé názory a reakce. Každý si odnesl něco jiného. Dokument bych osobně spíše směřovala na mladší generaci, která je více ovlivnitelná tím, co vidí na obrazovce svého telefonu a nemá ještě příliš rozvinuté kritické myšlení. Nebo naopak starší generaci, která má s Instagramem minimum zkušeností. Celý námět by byl podle mého názoru možná prospěšnější jako prevence a upozornění na možná rizika a vliv vnímání tohoto virtuálního světa.

Kristýna H., 3. A